ابیانه میراث کهن گردشگری

ابیانه، روستایی تاریخی با بافت کهن هم دوش بسیاری از چشم اندازهای قدیمی ایران که آوازه تاریخی مدال افتخارشان است و نام ثبت شده ملی را به یدک می کشند، چشم انداز و میراث معنوی دست نخورده اش را در معرض دید گردشگران می گذارد.

قدمت بناهای این روستای تاریخی و بافت سنتی که همچنان در لباس و گویش و آداب و رسوم اصالت خود را چون گنجینه ای حفظ کرده، کوچه باغ ها و ایوان های بلند و دیوارهای سرخ گون و خش خش برگ های درختان سپیدار هرکدام جلوه ای از زیبایی را به نمایش می گذارند.

خانه های این روستا بر روی دامنه ای در شمال رودخانه ˈبرزرودˈ با سبک معماری دوره صفویه با ترکیب خاک قرمز رنگ رس، آجر و خشت دارای پنجره هایی از جنس چوب گردو و ایوان های چوبی مشرف بر کوچه که به صورت مناظر جالبی درآمده اند.

از آنجا که در دامنه های شیب دار روستا فضای کافی برای ساختن خانه های مورد نیاز وجود ندارد، در ابیانه چنین رسم شده که هر خانواده انبار غار مانندی در تپه های یک کیلومتری روستا در کنار جاده ایجاد کند.

این غارها که در تپه ها حفر شده اند، برای نگهداری دامها، آذوقه زمستانی و اشیای غیر ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از وجوه تمایز روستای ابیانه از دیگر همطرازان، جلوه سرخ رنگ بناهای این روستاست، رنگ سرخ که در ترکیب با درختان قد افراشته روستا لکه ای سرخ و سبز را نمایان می سازد و کارشناسان و محققین سرخی این خاک را به دلیل وجود آهن موجود در آن اعلام کرده اند.

نکته جالب دیگری که در ابیانه دیده می شود اهالی مسنی هستند که همگی لباس محلی بر تن دارند، لباس مردان شامل قبا، شلواری سیاه رنگ، کلاه نمدی و گیوه است و لباس زنان نیز ترکیبی از پیراهن های گشاد گلدار با شلوار است.

روستای ابیانه دارای جاذبه های تاریخی زیبایی است که از جمله آنها می توان به ˈامامزادهˈ یا ˈزیارتگاه مرقد مطهر شاهزاده ˈعیسی و یحییˈ اشاره کرد که به گفته اهالی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند.

این زیارتگاه گنبد هشت ضلعی با کاشی کاری فیروزه ای دارد و رواق حرم منقش به کتیبه، منبری چوبی و قدیمی در ایوان جنوبی این بنا از دیدنی های این امامزاده ها هستند.

زیارتگاه ˈهینزاˈ در جنوب شرقی ابیانه که در پیشگاه یک فرورفتگی داخل صخره های دره قرارگرفته نیز از جاذبه های مذهبی تاریخی این روستاست.

زیارتگاه هینزا مربوط به بی بی زبیده خاتون، دختر موسی بن جعفر (ع) است که به گفته اهالی تحت تعقیب بوده و مردم او را در این اتاقک که امروزه مرقد ایشان است، پناه داده اند.

موزه مردم شناسی، مسجد حاجتگاه، مجتمع گردشگری سرآسیاب، آب انبار میان ده، مسجد جامع، مسجد پرزله، آسیاب پایین و بالا از دیگر آثار تاریخی و دیدنی این روستای کهن هستند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابیانه در گفت وگو با ایرنا گفت: این روستا با جاذبه های طبیعی شگرف و درخت زارهای دامنه کوه و آثار تاریخی در نوروز سال 92 پذیرای بیش از 127 هزار گردشگر داخلی و خارجی بود.

ˈروح الله احمدیˈ افزود: با توجه به میزان گردشگران و بازدید کنندگان در ایام نوروز 93 برای خدمت رسانی بیشتر به مسافران نوروزی غرفه صنایع دستی و سوغات محلی در این روستا برپا خواهد بود.

وی استقرار پایگاه اطلاع رسانی و چند راهنما برای معرفی جاذبه های گردشگری، بافت تاریخی روستا و بازدید از موزه مردم شناسی و نیز جانمایی و تعبیه سه پارکینگ در ورودی روستا برای پیشگیری از ازدحام و نیز مراقبت از وسایل نقلیه گردشگران از دیگر اقدامات انجام شده برای این ایام توسط میراث فرهنگی عنوان کرد.

به گفته وی حدود 80 درصد از تخت های اقامتی شهرستان نطنز در ابیانه قرار گرفته و این روستا با برخورداری از دو هتل سه ستاره و دو مرکز اقامتی سنتی در خدمت مسافران نوروزی است.